Kontynuując
wątek z ostatniego wpisu „czy facebook dla firm się kończy?”,
dziś kilka porad jak sprawić, żeby posty były bardziej popularne
(jak zwiększyć zasięg postów).
Na
Facebooku mamy zawsze dwie istotne zmienne: (1) ogólna liczba
polubień Fanpage oraz (2) liczba reakcji na posta (polubień,
komentarzy, udostępnień).

Zdobywanie
fanów odbywa się albo (1) przez znajomych, albo (2) przez reklamy w
świecie realnym lub wirtualnym, albo (3) przez posty, które
docierają do szerokiej grupy odbiorców za pośrednictwem obecnych
fanów. I dziś o tych postach, czyli co zrobić, żeby nasze posty
na Facebooku były popularne i przynosiły dużo polubień,
komentarzy, udostępnień i dzięki temu nowych fanów.
Ale
jeszcze zanim o zdobywaniu popularności – jedna ważna zasada,
czyli „po pierwsze”…
Po
pierwsze – jest takie stare lekarskie powiedzenie: „primum non
nocere” = „po pierwsze nie szkodzić”
(https://en.wikipedia.org/wiki/Primum_non_nocere)
i to powiedzenie dotyczy też publikowania na Facebooku. A
konkretniej; żeby Twój fanpage na Facebooku był zdrowy powinien
posiadać fanów, i to jest podstawa, której Twoje posty nie powinny
szkodzić. Zdobycie fanów na Facebooku to jedno, ale utrzymanie tych
fanów to drugie. Fani rzadko rezygnują z lubienia danej strony
jeżeli ta strona ich nie znudzi/zirytuje/wkurzy. A strona może to
zrobić właśnie dzięki postom. Jeden niefortunny post może
spowodować znaczny odpływ fanów, szkodzący stronie czy nawet
prowadzący do jej „śmierci”. To jest więc Twoja naczelna
zasada – dbaj o to, aby posty, które publikujesz nie szkodziły
Twojej stronie.
I
teraz po drugie, czyli merytoryczne po pierwsze – publikuj
regularnie, nie za rzadko, ani nie za często.
Jeden
post dziennie powinien wystarczyć, 3-4 tygodniowo to takie minimum.
Publikowanie raz czy dwa razy w tygodniu ma oczywiście sens, ale
wielu specjalistów od marketingu internetowego twierdzi, że to za
rzadko. Publikowanie częściej niż raz dziennie wskazane jest jeśli
operujesz w dziedzinie informacji, nowości, bieżących aktualności.
Publikowanie częściej niż raz dziennie, kiedy nie masz nic
sensownego do powiedzenia swoimi postami może być sprzeczne z
nadrzędną zasadą „primum non nocere”. Już lepszym
rozwiązaniem jest publikowanie jednego posta raz na dwa tygodnie.
Przemyśl więc sprawę, zaglądnij na inne fanpage firm/ludzi
zajmujących się tym co Ty/Twoja firma i ustal swoją magiczną
liczbę: 1-7 postów tygodniowo.
Po
trzecie – co jakiś czas informuj fanów, że oprócz lubienia
Twojego Fanpage i lubienia/udostępniania/komentowania Twoich postów,
mogą też „włączyć powiadomienia”.
To
sprawi, że zostaną powiadomieni o wszelkich Twoich działaniach
(więcej o tym znajdziesz np. na portalu „Ruszaj w drogę”:
http://www.ruszajwdroge.pl/2014/01/jak-dziala-Facebook-i-dlaczego-juz-nas-nie-widzisz.html)
Po
czwarte – urozmaicaj jakość notek na Facebooku
Czysty
tekst jako notkę na Facebooka wrzucaj rzadko lub wcale. Raczej
staraj się uzupełniać go zdjęciami, filmami, linkami. Taki post
ze zdjęciem na Facebooku, post z filmikiem na Facebooku lub post z
linkiem jest podobno dużo (tak co najmniej 2x) częściej
klikany/czytany przez użytkowników.
Po
piąte – różnicuj treść notek na Facebooku
Twoje
notki mogą być notkami informacyjnymi z poważnymi informacjami,
ciekawostkami, zabawnymi informacjami. Czasami możesz pokusić się
o jakąś myśl/inspirację ciekawą dla ludzi z Twojej branży/
Twoich fanów.
Możesz
też publikować: zapytania do ludzi (co myślicie o?), możesz
próbować dawać zadania na dokończenie zdań (np. pączek w tłusty
czwartek jest jak…, w Walentynki…, etc.).
Po
szóste – organizuj konkursy na Facebooku
Konkursy
sprawiają, że ludzie się angażują nie tylko biernie, ale i
czynnie – oprócz kliknięcia „lubię to”, wrzucają
odpowiedzi. O tym jak robić konkursy dowiesz się ze starego postu:
http://promocjafirmy.blogspot.com/2015/02/5-podstawowych-zasad-przy-organizowaniu.html
Po
siódme – obowiązkowo odpowiadaj na wszystkie posty swoich fanów
Facebook
nie jest tablicą ogłoszeniową, na której masz tylko i wyłącznie
umieszczać informacje. Facebook jest platformą wymiany informacji,
platformą do kontaktu. Dlatego, jeżeli ktokolwiek coś na Twoim
profilu napisze, odpowiedz mu/jej. Wchodź w interakcję z
fanami/fankami, a te interakcje będą pojawiać się na ich
„ścianach”, zobaczą je ich znajomi, zyskasz szansę na zdobycie
nowych fanów. Oczywiście, pamiętaj o pierwszej zasadzie (Primum
non nocere) i dbaj o to, aby Twoja odpowiedź na czyjąś wypowiedź
nie przysporzyła Ci więcej szkody niż pożytku. Tu też obowiązuje
podejście, takie jak przy publikacji postów – jeżeli nie
napiszesz czegoś sensownego w odpowiedzi, lepiej jednak nie
odpowiadaj.
Po
ósme – jeżeli masz już stosunkowo sporo fanów/fanek na
Facebooku, którzy angażują się w Twój profil (lubią, komentują,
udostępniają) wprowadź np. tytuł „fan/ka miesiąca” /
„najbardziej aktywny/a komentator(ka)”
lub
coś podobnego co wyróżni te osoby. Oczywiście jeżeli czujesz, że
to nie odstraszy ludzi od komentowania w przyszłości (primum non
nocere).
Po
dziewiąte – spróbuj sprawdzić promowanie postów za pieniądze
Jeżeli
masz pieniądze na promocję, możesz spróbować oprócz promowania
samej strony promować poszczególne posty, które dzięki takiej
promocji będą mogły dotrzeć do szerszej grupy odbiorców zarówno
spośród obecnych fanów/fanek, jak i potencjalnych. Facebook
zapewne sam zaproponuje Ci taką promocję przy postach, które są
częściej niż inne lubiane na Twoim profilu. Jeżeli się to nie
sprawdzi, wydasz kilka złotych na marne, jeżeli się sprawdzi –
zyskasz być może kilkoro nowych fanów. Decyzja należy do Ciebie.
Po
dziesiąte – bądź kreatywny/kreatywna
Staraj
się samodzielnie tworzyć nowe pomysły na to jak zdobywać
popularność postów. Jest wiele możliwości, które czekają na
sprawdzenie.
Powodzenia!