Najważniejsze
na Facebooku są oczywiście zdjęcia, gdyż ludzie przede wszystkim
na nie zwracają uwagę – one w pierwszej kolejności trafiają do
odbiorcy. Ale jak już uda się zainteresować odbiorcę zdjęciem,
kolejnym ważnym elementem notki jest jej treść.

Co
można powiedzieć na pewno, to że notka na Facebooku zazwyczaj
powinna dać się przeczytać w 2-4 sekundy. Mniej więcej tyle czasu
poświęci osoba, do której dotrze ta notka, żeby zdecydować czy
jej się notka podoba czy nie. W związku z powyższym zdania na Facebooku powinny być stosunkowo krótkie. Jedno zdanie nie powinno
zajmować więcej niż jedną linijkę tekstu. I zdań powinno być
góra 2-3. Zazwyczaj.
Ale
są też wyjątki. Jeżeli chcemy przedstawić jakąś historię,
możemy stworzyć dłuższą notkę. Taka notka jest bardziej
wymagająca dla czytelnika, dlatego trzeba już w pierwszym zdaniu
zapewnić sobie jego zainteresowanie. Można to zrobić wzbudzając
emocje (np. radość lub zaciekawienie) w sposób tradycyjny lub
przewrotny.
Notka
powinna mieć jak każda wypowiedź: wstęp, rozwinięcie i
zakończenie. Jak to umieścić w kilkunastu słowach?
Do
dyspozycji mamy:

zdania twierdzące, które służą opisaniu jakiegoś zjawiska,
przedmiotu, wydarzenia. Dobrze jest użyć tutaj przymiotników,
wyrazów pobudzających emocjonalnie, wskazujących na jakieś
zabarwienie emocjonalne opisywanego przedmiotu;

zdania wykrzyknikowe, które służą mocnemu wyartykułowaniu
pewnego fragmentu wypowiedzi. Dobrze, żeby była to pozytywna
wypowiedź (hura!, yupi!, udało się!, nareszcie! gratulacje!
pięknie!);

pytania, które mogą zachęcić czytelników/czytelniczki do wejścia
w interakcję z naszą notką lub też wzbudzić zaciekawienie
(widzieliście? co myślicie?);

emotikony, które mogą zabarwić naszą notkę emocjonalnie w sposób
nie wymagający czytania (obrazkowy).
Wstęp.
Musi
być na tyle interesujący, żeby ludzie czytali dalej, czyli już
pierwsze słowo jest istotne.
Można,
przykładowo, zacząć od pytania: „Widzieliście?
Albo od zachęcającego zdania wykrzyknikowego: „Zobaczcie!”
Rozwinięcie.
Tutaj
umieszczamy to co faktycznie chcemy przekazać (tu będą te zdania
twierdzące).
„W
ostatnim filmie Harrison Ford pokusił się o powrót do lat
świetności…”
„To
było naprawdę emocjonujące wydarzenie…”
Zakończenie.
Musi
być krótkie i z przytupem lub z pytaniem. W zależności od tego na
czym nam zależy – czy chcemy, żeby ludzie się wypowiadali pod
notką, czy tylko ją polubili czy ją udostępniali.
„Widzieliście?
W ostatnim filmie Harrison Ford pokusił się o powrót do lat
świetności… Podobało się Wam?”
„Widzieliście?
W ostatnim filmie Harrison Ford pokusił się o powrót do lat
świetności… Oby tak dalej!”
„Pięknie!
W ostatnim filmie Harrison Ford pokusił się o powrót do lat
świetności… Gratulujemy!”
„Pięknie!
W ostatnim filmie Harrison Ford pokusił się o powrót do lat
świetności… Zgodzicie się?”
I
tyle na teraz o notkach!
Powodzenia!
🙂