W
reklamie naszego przedsięwzięcia zazwyczaj główną ograniczającą
nas kwestią są finanse. I to zarówno jeśli mamy milion dolarów
na reklamę naszego produktu (lub naszej usługi) jak i kiedy mamy
10.000zł (już nie mówiąc o tym kiedy mamy mniej).


Abstrahując
od różnych wysokobudżetowych reklam, jedną z najprostszych i
najtańszych reklam jest reklama w Google Adwords. W
Google Adwords możemy wybrać słowa kluczowe przy wyszukiwaniu
których nasze reklamy będą się pojawiały.

Zakładając,
że także na te reklamy mamy ograniczony budżet warto zastanowić
się na jakie słowa kluczowe postawić. Można zdecydować się w
głównej mierze na słowa bardzo ogólne (np. „restauracja” lub
słowa bardziej szczegółowe, np. „restauracja meksykańska” lub
słowa jeszcze bardziej szczegółowe „restauracja meksykańska
Warszawa”.

Jak
wybrać, które słowa są najlepsze? Jak ustalać strategie?

Google
Adwords proponuje nam pewne narzędzia do poszukiwania słów
kluczowych i to może być początek. Poza tym jest też tak zwany
zdrowy rozsądek, który może nam pomóc w zdecydowaniu czy nasi
klienci prędzej będą szukać restauracji w ogóle czy restauracji
szczególnej. I to takie podstawowe zmienne, które trzeba
uwzględnić.
Czyli
można powiedzieć, że w reklamie w Google Adwords mamy dwa możliwe
kierunki promocji naszego przedsięwzięcia oraz jak zawsze mieszankę
tych dwóch kierunków. Kierunek pierwszy polega na koncentrowaniu
się na słowach bardzo często wyszukiwanych, kierunek drugi na
słowach bardziej specyficznych, a kierunek trzeci na miksowaniu obu
powyższych.
Osobiście
uważam, że przynajmniej na początku przygody z Adwords warto
miksować, żeby sprawdzić, które słowa lepiej działają w naszym
przypadku. Czasami lepsze będą słowa bardziej specyficzne, np. nie
„restauracja” a „restauracja włoska”, nie „tworzenie stron
www”, a „tworzenie responsywnych stron www na bazie wordpress”.

Poza
tym, ponieważ zasoby mamy limitowane, dlatego warto ustawić sobie
plan tygodniowy i sprawdzić efekty reklamy po tygodniu. Krótszy
okres może nie uwzględniać zmiennych związanych z tym, że np.
ludzie częściej wchodzą na strony internetowe związane z
restauracjami w piątki i soboty, niż w poniedziałki i wtorki, a na
strony związane z projektowaniem stron www prawie nikt nie wchodzi w
weekend (no, może oprócz garstki „fascynatów”).

Pamiętaj
też o tym, że plany reklamowe trzeba modyfikować – internet jest
jednym z najszybciej zmieniających się mediów, dlatego i my musimy
się zmieniać chcąc w nim istnieć – zwłaszcza na pierwszych
stronach wyników wyszukiwania. Musimy się po pierwsze adaptować,
po drugie być w czołówce, po trzecie czasami wyprzedzać trendy, a
czasami zwlekać ze zmianą jeśli uznamy, że nasi użytkownicy nie
są na dane zmiany gotowi.

No
i oczywiście to tylko kilka z kwestii dotyczących Google Adwords.
Żeby naprawdę dobrze wykorzystywać reklamy proponowane nam przez
Google warto przeczytać różne samouczki, które Google nam
proponuje, zaznajomić się trochę z wiedzą na temat marketingu i
reklamy w internecie w ogóle, doprecyzować sobie naszą grupę
docelową, i tak dalej i tak dalej.
Oczywiście
jest też inna opcja. Można zlecić całość reklamy jakiejś
firmie, która za drobną lub nie tak znowu drobną opłatą zrobi to
wszystko za nas. Wybór
opcji samodzielnej lub wspieranej pomocą z zewnątrz powinien być w
głównej mierze podyktowany ogólną strategią rozwoju
przedsięwzięcia. Jeśli masz dużo czasu, a bardzo mało pieniędzy,
możesz zacząć działać samemu (zawsze dzięki temu zyskasz nowe
umiejętności przydatne na rynku pracy). Jeżeli masz bardzo dużo
pieniędzy, to nie ma w ogóle o czym mówić – zajmij się tym co
jest ważniejsze dla Twojego biznesu, a kilka złotych (lub kilka
tysięcy) zapłać firmie lub konkretnej osobie, którą zatrudnisz i
miej to z głowy. Tylko pamiętaj, że zatrudnienie konkretnej osoby
też wiąże się z pewnymi dodatkowymi zajęciami, które na Ciebie
spadną.

Najtrudniejszą
decyzję będą mieli Ci, którzy pieniędzy mają średnio mało i
średnio dużo. Tutaj ciężko powiedzieć. Decyzja nie jest aż tak
oczywista i trzeba uwzględnić różne dodatkowe zmienne.
Ale
to już temat na inną notkę. Tymczasem
powodzenia w samodzielnej zabawie z Google Adwords lub w wyborze
odpowiedniej firmy lub pracownika/pracowniczki, którzy się tym
zajmą.